tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Thursday, July 11, 2013

'IPCMC tak bercanggah dengan perlembagaan, digubal bekas hakim'

Syor penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) digubal oleh sebuah panel yang terdiri daripada tiga bekas pegawai tinggi kehakiman dan seorang bekas Ketua polis negara.

Panel tersebut adalah Suruhanjaya Diraja bagi Penambahbaikan Operasi dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia.

kuthubulPeguam Khuthubul Zaman Bukhari (kiri), yang turut menganggotainya
berkata beliau hairan bagaimana Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh mengatakan IPCMC bercanggah dengan perlembagaan.

Khutubul Zaman berkata terdapat tiga pegawai tinggi kehakiman atas dan ramai lagi yang mempunyai latar belakang undang-undang yang menganggotai panel 15 anggota itu.

"Ia dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Dzaiddin Abdullah (kiri). Ia juga dianggotai bekas ketua hakim Tun Salleh Abas dan juga Tun Mohd Zaki Azmi, yang kemudiannya menjadi Ketua Hakim Negara.

"Kami juga mempunyai tiga pegawai tinggi kehakiman dan juga bekas Ketua polis negara, Tun Mohd Hanif Omar, dalam panel tersebut. Bagaimana menteri berkenaan boleh mengatakan IPCMC bercanggah dengan perlembagaan apabila pertimbangan sewajarnya telah dibuat dalam merangka (cadangan tersebut)," katanya.

Anggota lain panel tersebut termasuk Hakim Mahkamah Persekutuan sekarang Datuk Zaleha Zahari, bekas Presiden Transparency International Malaysia Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim dan bekas Timbalan Presiden MCA, Datuk Lim Ah Lek (kanan).

http://www.malaysiakini.com/news/235451

No comments: