tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Monday, June 29, 2009

Tun M : THE JOHORE CAUSEWAY / TAMBAK JOHOR

(Versi Bahasa Malaysia di akhir rencana ini)
source http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/06/the-johore-causeway-tambak-joh.html#more

1. I put the document on the financing of the construction of the Johor Causeway because a Minister in Tun Abdullah's Government claimed that it is jointly owned by us and Singapore. Therefore Singapore must agree before anything (demolition) is done to the causeway.

2. There has never been any agreement or treaty to say that the causeway is jointly owned. If at all 2/3rd of the causeway belong to Johore. And the 2/3rd must be the part which ends in Johore Bahru because the border on the Tebrau Straits is the deep water line which runs midway between Singapore and Johore. This must also be the border on the causeway. The northern half of the causeway therefore belong to Malaysia, a sovereign independent nation.

3. The suggestion that we may not touch the causeway without Singapore's permission is not part of any agreement with Singapore. What we do to the part of the causeway which is ours is our sovereign right. Not to exercise our sovereign right is akin to not being independent.

4. Why should we build a bridge to replace the causeway? That part of Johore Bahru where the traffic to and from the causeway meets the traffic going east and west in JB is often jammed. In future as more vehicles go on the roads the jam would certainly get worse.

5. The bridge will join the elevated road to and from the CIQ (Customs, Immigration and Quarantine complex) leaving the traffic east and west to flow freely.

6. Besides the traffic problem, the water in the straits is stagnant. If the causeway is opened up there would be constant flow of water in both direction, thus flushing out the water in the strait.

7. Without the causeway boats and yachts can sail in either direction. Transport of goods and people between Pasir Gudang Port to Tanjung Pelepas Port would be facilitated. This would be good for the growth of both ports - something which perhaps Singapore would not like to see.

8. The free movements of boats along the strait would itself create business. The bridge which would be wider than the causeway would speed up the flow of traffic. The CIQ was designed to handle this increasingly heavier traffic.

9. As to why it was not built during my 22 years, the answer is that the need for a bridge became clear towards the end of my term. In any case I had approved it before I stepped down. The work was started during my time. Had Abdullah not stopped it, the bridge would have been almost complete by now.

10. Since Singapore would only agree to a straight bridge if one billion cubic metre of sand is sold to it; since the people of Johore are against selling sand and allowing Singapore fighter planes to practice over Johore, the option for the Malaysian Government is to revert to building the scenic bridge in our territorial waters. This is the sovereign right of an independent nation.

11. Instead Tun Abdullah decided not only not to build the bridge but to stop negotiating over all the other issues including the refusal of Singapore to release CPF (Central Provident Fund) contribution of Peninsular Malaysians, the railway land, the 3 sen per 1,000 gallons which Singapore pays for raw water (Malacca pays 30 sen per 1,000 gallons).

12. All these issues are in Singapore's favour and not negotiating better terms because Johore people refuse to sell sand is like cutting one's nose to spite one's face. We are the losers. I think it is a very stupid way of punishing Singapore. Or is it the intention to punish Johore people for not agreeing to sell sand (somebody is bound to make a huge amount of money) and rejecting the honour of having Singapore warplanes practicing aerial combat and bombing over Johore.

*****


1. Saya siarkan dokumen berkenaan pembiayaan pembinaan Tambak Johor kerana ada Menteri di dalam pentadbiran Tun Abdullah yang mendakwa Tambak Johor milik bersama antara kita dan Singapura. Sebab itu Singapura harus bersetuju sebelum apa-apa tindakan (meroboh) dapat dilakukan terhadap tambak tersebut.

2. Tidak terdapat apa-apa persetujuan mahupun perjanjian yang mengatakan Tambak Johor milik bersama. Jika ada pun 2/3 daripada tambak tersebut adalah milik Johor. Dan bahagian 2/3 tersebut sudah semestinya yang berakhir di Johor Bahru kerana sempadan di Selat Tebrau merupakan laluan air yang paling dalam, kira-kira separuh dari selat tersebut antara Singapura dan Johor. Ini mestilah juga sempadan tambak. Dengan itu separuh tambak di bahagian utara adalah hak Malaysia, satu negara yang berdaulat dan merdeka.

3. Cadangan yang mengatakan kita tidak boleh sentuh tambak tanpa kebenaran Singapura bukan merupakan sebahagian daripada apa-apa perjanjian dengan Singapura. Apa yang kita buat pada bahagian tambak di sebelah kita adalah hak kita sebagai satu negara yang berdaulat. Tidak melaksanakan hak kedaulatan kita samalah dengan menganggap diri kita dijajah.

4. Kenapa kita perlu bina jambatan untuk gantikan tambak? Jalanraya di Johor Baru di mana lalu lintas dari dan ke arah tambak bertemu dengan lalu lintas menghala ke arah timur dan barat seringkali sesak. Di masa hadapan apabila lebih banyak kenderaan menggunakan jalan tersebut, kesesakan tentu akan bertambah buruk.

5. Jambatan akan disambung ke jalan jejambat dari dan ke kompleks kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ), dan ini akan benarkan lalulintas dari timur ke barat untuk bergerak lancar.

6. Selain masalah trafik, laluan air di selat juga tidak mengalir. Jika tambak dibuka, air akan bebas mengalir di kedua-dua arah, dan akan membersihkan perairan di selat.

7. Ketiadaan tambak juga akan benarkan bot dan kapal layar belayar pergi balik di kedua-dua arah. Pengangkutan barangan dan penumpang di antara pelabuhan Pasir Gudang dan pelabuhan Tanjung Pelepas juga akan dipermudahkan. Ini akan bantu pertumbuhan kedua-dua pelabuhan - sesuatu yang mungkin Singapura tidak suka lihat.

8. Laluan tanpa halangan bot-bot sepanjang selat juga akan mewujudkan peluang perniagaan. Jambatan akan lebih lebar daripada tambak dan akan mempercepatkan aliran lalulintas. Bangunan CIQ juga direkabentuk untuk menampung jumlah trafik yang lebih tinggi.

9. Saya ditanya kenapa ianya tidak dibina semasa 22 tahun pentadbiran saya, jawapannya ialah keperluan untuk jambatan hanya jadi lebih jelas di akhir jangka waktu pentadbiran saya. Walaubagaimanapun saya telah luluskan projek tersebut sebelum saya berundur. Kerja-kerja pembinaan juga bermula semasa saya masih lagi mentadbir. Jika Abdullah tidak berhentikan, jambatan sudah tentu akan hampir siap sekarang.

10. Oleh kerana Singapura hanya akan setuju untuk membina jambatan lurus jika satu bilion metre padu pasir dijual kepadanya; oleh kerana rakyat Johor membantah penjualan pasir dan kebenaran bagi pesawat pejuang Singapura berlatih di ruang udara Johor, pilihan yang ada bagi Kerajaan Malaysia hanyalah untuk kembali pada pembinaan jambatan bengkok (indah) di perairan wilayah kita. Ini adalah hak sebuah negara berdaulat yang merdeka.

11. Sebaliknya Abdullah putuskan untuk bukan sahaja tidak bina jambatan di perairan kita tetapi juga untuk berhenti berunding berkenaan semua perkara lain termasuk keengganan Singapura meluluskan dana CPF (Central Provident Fund) yang dicarum pekerja dari semenanjung Malaysia, tanah keretapi, harga air mentah 3 sen untuk 1,000 gelen yang dibayar Singapura (Melaka bayar 30 sen untuk 1,000 gelen).

12. Kesemua isu ini memberi keuntungan pada Singapura dan dengan menghentikan rundingan untuk mendapatkan hak yang lebih baik dalam masalah tersebut kononnya kerana orang Johor menolak penjualan pasir yang rugi ialah kita. Yang kalah adalah kita. Saya rasa ini satu cara bodoh untuk hukum Singapura. Ataupun adakah ianya satu hukuman bagi orang Johor kerana tidak setuju jual pasir (ada orang yang akan buat banyak duit) dan menolak cadangan supaya ruang udara Johor Baru dijadikan tempat pesawat pejuang Singapura berlatih berperang dan mengebom.

No comments: