tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, August 19, 2009

Ramli: guilty - Muhyiddin: not scared

Image

Is Ramli guilty of abuse of power for using a government aircraft for what they allege is non-government business (although he actually was on government business)? In that case, is not the Deputy Prime Minister equally guilty for using a government aircraft for non-government business (Umno business is NOT government business)?

THE CORRIDORS OF POWER


Raja Petra Kamarudin


Dato' Ramli Yusuff's letter to the media

THE OFFICIAL INVITATION FROM THE POLICE DEPARTMENT TO SHOW THAT DATO' RAMLI WAS ON OFFICIAL DUTY IN SABAH AND NOT ON A FROLIC OF HIS OWN AS WHAT THE IGP TESTIFIED IN COURT DURING THE TRIAL




*********************************************************************************

KOMEN :


Nampaknya dalam PDRM sendiri terdapat hasad dengki. Takkan nak tunggu DS Najib umum slogan '1Polis' baru boleh nak bekerjasama dengan ikhlas.


Jika manusia bekerja kerana pangkat dan harta, inilah akibatnya. Tak aman dunia. Tapi kalau manusia bekerja dengan berniat kerja kerana Allah maka dipermudahkan segelanya. Mungkin IGP sendiri belum tentu boleh terangkan beza kerja kerana Allah dengan kerja kerana harta.


Biar aku ajar sikit, semua orang bekerja untuk hidup, maksudnya untuk duit. Tapi kalau orang tu niat dia semata-mata kerja nak duit maka duit sahaja lah yang dia dapat. Ini puncanya orang kerja tak ikhlas, dan buat keje asal siap jer. Sebab kalau keje berkualiti ke tak berkualaiti ker gaji samer juga, tak bertambah pun kan.


Tapi kalau kita berkerja kerana Allah, kita juga akan dapat duit tapi ditambahkan dengan bonus pahala sepanjang waktu kita bekerja. Bukankah itu lebih bagus. Tapi bagaimana?

Senang jer, Allah dah kata Islam memudahkan cara yang korang susahkan keje tu pasal per.


Konsepnya, kita bekerja untuk harta supaya boleh menunaikan tanggungjawab kita kepada keluarga terutamanya. Niat kita dah bertukar, kita bukan bekerja untuk duit semata-mata tetapi kita bekerja supaya kita boleh menunaikan tanggungjawab kita bukan sahaja kepada manusia tetapi secara tak langsung kita juga menunaikan tanggungjawab kita kepada Allah sebab Allah kata anak bini itu tanggung jawab kita, maka kita diwajibkan menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah. Bila kita berkerja dengan niat ini, maka kita bekerja kerana Allah dan kita akan mendapat barokah, pahala dan juga rezeki yang halal.


Mudah sahaja cuma ramai yang tak memahaminya. Saya pun belajar daripada sesi tazkirah yang diusahakan oleh majikan saya. Dulu saya pun terpinga-pinga bila orang kata kita kena bekerja kerana Allah bukan kerana duit. Sekarang saya faham niat menentukan segalanya. Jika niat kita betul hati kita akan ikhlas untuk berkerja dan hasilnya pasti menakjubkan dan Allah akan mempermudahkan rezeki bagi kita... maka hujung tahun adalah pulak majikan berikan ganjaran extra sebab syarikat untung disebabkan keikhlasan pekerja-pekerjanya.


Tak nampak lagi kerajaan menekankan konsep ini dalam pentadbiran. Islam itu indah, Islam itu mudah, jangan pesongkan fahaman bukan Islam sehingga Islam dilihat sebagai punca masalah komuniti. Sebarkan nilai-nilai Islam dan mereka pasti tertarik untuk tahu lebih mendalam. Insya Allah


-ikhlasmalaysia.blogspot.com

No comments: