tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, July 16, 2008

Sekatan Jalan Raya yang menyusahkan rakyat!

Hari ini adalah kali kedua, sekatan jalan raya diadakan oleh pihak PDRM dalam masa kurang daripada seminggu. Rakyat mengeluh lewat lagi ke pejabat.

Hari ini 720am, saya terperangkap di Plaza Tol Sg Besi disebabkan sekatan jalan raya berhampiran Mint Hotel. Kenderaan boleh dikatakan tidak bergerak. Saya menjangkakan sekitar jam 900am nanti kesesakan tersebut pasti meleret hingga ke exit Tol Serdang (seperti yang biasa berlaku bila ada sekatan jalan raya di lokasi tersebut).

Membuat sekatan jalan raya tidak salah, tetapi adakah ia perlu kerana ia bukannya sekatan jalan raya yang sempurna. Kenapa? Laluan daripada tol Sg Besi ke ibu Negara adalah laluan 3 lorong, dan pasukan PDRM tersebut meletakkan papan tanda “Pemeriksaan Polis” pada lorong paling kiri dan kenderaan dibenarkan melalui lorong nombor dua dan tiga. Pasukan PDRM pula berkumpul di bahu kiri jalan dan cuma menahan beberapa buah motosikal yang lalu di laluan kiri.

Apa yang menjadi kemusykilan saya adalah kenapa sekatan jalan raya ini adakan kerana kenderaan yang melalui sekatan jalan raya tersebut tidak langsung diperiksa. Jadi, perlukah sekatan jalan raya tersebut kerana ia tidak membawa apa-apa faedah melainkan menyusahkan rakyat yang perlu segera sampai ke pejabat.

Jika sekalipun setiap kenderaan diperiksa bolehkah pasukan PDRM tersebut mengenalpasti mereka yang hendak ke ibu kota untuk tujuan mewujudkan kekacauan? Apa kriterianya untuk mengenalpasti orang yang ingin mewujudkan kekacauan atau demonstrasi? Tidak mungkin mereka menunjukkan ciri-ciri tertentu. Jadi tolonglah hentikan sahaja sekatan jalan raya pada waktu puncak awal pagi ini. Ini adalah keluhan rakyat!

Saya menyeru kepada Menteri Dalam Negeri dan PDRM untuk mengkaji semula keperluan sekatan jalan raya pada waktu puncak ini kerana ia bukan sahaja membebankan rakyat dari segi masa yang terluang tetapi juga membazirkan wang rakyat kerana petrol dibazirkan akibat kesesakan lalu lintas ini. Lainlah halnya jika kerajaan setuju untuk memberi rebat tunai akibat kesukaran yang dihadapi rakyat ini.

Kami rakyat Malaysia inginkan ketenangan dan Malaysia yang aman makmur. Siasatlah siapa yang merosakkan kemakmuran dan kesejahteraan Malaysia kerana itu adalah “root-cause” bagi segala masalah dalam Negara sekarang! Jangan dibebankan kami rakyat yang telah puas bersabar ini.

No comments: