tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, April 28, 2010

Peguam Perancis mula siasat skandal perjanjian Scorpene

scorpene Skandal pembelian kapal selam Scorpene bakal didedahkan tidak lama lagi apabila peguam dari Perancis dijangka tiba ke Malaysia hari ini bagi memulakan siasatan terhadap isu itu.
Peguam Joseph Breham yang sebelum ini memfailkan aduan dalam mahkamah Paris berkaitan skandal perjanjian pembelian berbilion US dolar kapal selam Perancis oleh Malaysia itu dijangka tiba di Kuala Lumpur hari ini untuk mendapatkan keterangan lanjut mengenai kes tersebut dan dijadual bertemu dengan anak guamnya, sebuah organisasi hak kemanusiaan suara rakyat Malaysia (Suaram).


Perjanjian pembelian itu diatur oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada tahun 2002 (ketika itu Menteri Pertahanan) yang didakwa memberikan kuntungan komisen sejumlah RM3.7 bilion kepada rakan sekutu terdekat Najib, Abdul Razak Baginda.

Pembelian itu membabitkan dua kapal selam berdiesel Scorpene yang dibina oleh Armaris, anak syarikat pertahanan terbesar DCN Perancis (dahulunya Direction Des Construction Navales), dan kapal selam lama yang dihasilkan oleh usaha sama antara DCN dan syarikat Sepanyol, Agosta.

Breham, seorang daripada tiga peguam yang memfailkan kes itu bagi pihak Suaram berkata, mahkamah Perancis telah pun memulakan siasatan awal dan beliau akan menasihati anak guamnya untuk mengambil langkah wajar seterusnya.

Selain Breham, Renaud Semerdjian dan diketuai peguam William Bourdon sebelum ini memfailkan permohonan untuk menyiasat dakwaan jika terdapat sebarang unsur rasuah terhadap DCN pada 4 Disember lalu dan turut memfailkan dokumen tambahan pada 23 Februari lalu.

Pembunuhan Altantuya

Seorang wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang menjadi juru bahasa dalam urusan pembelian kapal selam itu dan dikatakan menjadi kekasih gelap Abdul Razak Baginda ditemui dibunuh pada Oktober 2006 sehingga menjadi isu hangat pada ketika itu.

Berdasarkan laporan siasatan, Altantuya ditembak di kepala dan badannya diletupkan dengan bom C4 milik Kementerian Pertahanan.

Dua pengawal peribadi Najib yang diarahkan oleh pegawai khas DSP Musa Safri untuk membawa Altantuya, kini disabitkan bersalah atas pembunuhan itu. Namun sehingga sekarang Najib mahu pun Musa tidak pernah disoal siasat oleh pihak berkuasa mengenai kes tersebut.

Walaupun rekod menunjukkan Najib berada di Perancis dalam masa yang sama dengan Altantuya dan Razak Baginda, beliau bermatian menafikan mengenali wanita Mongolia itu.

Siasatan kes menjumpai bukti surat yang ditulis Altantuya mengugut Razak Baginda wang sebanyak USD500,000 namun tidak dinyatakan sebab beliau berbuat demikian.

Selain kos kapal selam dan juga komisyen yang tinggi, lebih menggemparkan kontrak asal menyebut kapal selam berkenaan tidak mempunyai kelengkapan senjata dan peralatan mengesan. Pihak ketenteraan Malaysia perlu membuat bayaran tambahan €130 juta (RM550 juta) untuk melengkapkan kapal selam itu.

Komisyen Perimekar membabitkan RM500 juta
Bayaran komisyen sebanyak RM482 juta diberikan kepada syarikat tempatan, Perimekar untuk membantu perkhidmatan membabitkan urusan jualan kapal selam. Perimekar dimiliki sepenuhnya oleh syarikat KS Ombak Laut Sdn Bhd milik isteri Razak Baginda, Mazlinda Makhzan, seorang peguam dan bekas majistret yang menjadi pemegang saham utama syarikat itu.

Dalam aduan yang difailkan di Paris, persoalan mengenai jumlah hasil yang diperoleh Perimekar dibangkitkan.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Zainal Abidin Zin ketika itu dalam Parlimen menjelaskan Perimekar menerima jumlah bayaran sebanyak 11 peratus daripada hasil jualan kapal selam itu dalam urusan menyediakan perkhidmatan sokongan dan penasihat.

Namun Perancis memfailkan dakwaan bahawa tiada bukti urusan perkhidmatan sokongan mahupun nasihat.

Perancis turut mendakwa Perimekar yang ditubuhkan pada tahun 2001, beberapa bulan sebelum kontrak pembelian kapal selam itu ditandatangani.

Namun syarikat tersebut katanya "tidak ada sumber kewangan yang kukuh untuk memenuhi syarat kontrak terbabit. Ini sekaligus memberi bukti jelas bahawa syarikat itu sama sekali tidak ada peruntukan, atau secara sah atau mempunyai sumber kewangan yang kukuh dan/atau pakar untuk memenuhi syarat kontrak terbabit".

"Tidak ada seorang pun daripada pengarah dan pemegang saham Perimekar mempunyai pengalaman yang luas dalam pembinaan, penyelenggaraan atau lojistik berkaitan kapal selam," menurut dakwaan itu.

"Dibawah syarat kontrak, jumlah RM482 juta itu membabitkan beberapa peringkat prosedur pembinaan kapal selam terbabit.

No comments: