tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Tuesday, October 28, 2008

Eksklusif: Timbalan Pendakwa Raya Tun Majid Terdedah Maklumat Keputusan Kes Altantunya !!

Original Source : http://pahangdaily.blogspot.com


Keputusan kes Altantunya Shariibu wanita Monggolia yang dibunuh kejam itu akan diumumkan sekitar penghujung bulan ini. Maknanya bila-bila masa dari sekarang kita bakal mendengar satu lagu keputusan besar yang melibatkan institusi kehakiman negara. Sesungguhnya, ramai pihak yang meramalkan bahawa satu keputusan "luar biasa" akan berlaku terhadap kes ini. Namun segalanya bakal terjawab pabila ia diputuskan oleh pihak mahkamah nanti. Namun, angin bertiup kencang bahawa ramai rakyat Malaysia sudah boleh membaca apakah keputusan yang bakal diumumkan oleh mahkamah nanti. Sama ada tiga orang yang dituduh akan dibebaskan atau dikenakan hukuman?. Inilah yang menjadi persoalan dan amat dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia sejak sekian lama. Malahan keputusan ini juga amat ditunggu oleh sebahagian besar rakyat Monggolia dan masyarakat antarabangsa. Tambahan pula isu ini telah menggemparkan dunia, dimana ia dikaitkan dengan orang kenamaan negara ini.

Soal sama ada Razak Baginda, Sirul Azhar dan Azilah Hadri akan dilepaskan dari hukuman adalah semakin semakin nyata. Tambahan pula, dipenghujung perbicaraan lalu nampak benar pihak pendakwaraya banyak mengemukakan keraguan ke atas orang yang dituduh itu. Ia seolah-olah sebagai jalan terbaik untuk membolehkan pesalah terlepas dari hukuman. Inilah yang amat meragukan kita. Perkara ini pernah terjadi dalam kes yang melibatkan pragawati terkenal Noritta Samsuddin dulu. Beliau telah dibunuh kejam, namun semua tertuduh dilepaskan. Bahkan pihak polis mendapati terdapat dua lembaga misteri yang tidak dikenal pasti telah melakukan pembunuhan tersebut. Soalnya, siapakah lembaga misteri itu? Akhirnya, tertuduh Hanef Basree yang sudah dipenjara dibebaskan semula tanpa dipanggil untuk membela diri.

Dan sekarang, keputusan terhadap Altantunya bakal diumumkan dalam masa terdekat ini. Spekulasi berkenaan keputusan yang bakal diumumkan sudah heboh diperkatakan disana sini. Namun, kita tidak hairan jika orang yang berbicara soal ini adalah rakyat biasa yang tiada apa-apa hubungkait dengan kes tersebut. Namun, sesuatu yang pasti mengejutkan telah berlaku siang tadi. Krew kami telah bertemu dengan salah seorang yang terlaibat secara langsung dengah kes pembunuhan Altantunya. Pertemuan singkat dalam satu majlis keramaian di Kuantan hari ini telah menyebabkan satu maklumat besar terdedah kepada awam. Beliau yang dimaksudkan ialah Tun Abdul Majid Tun Hamzah yang merupakan seorang Timbalan Pendakwa Raya bagi mengetuai barisan pendakwaan kes Altantuya dibantu oleh Noorin Badaruddin, Hanim Rashid dan Manoj Kurup. Beliau menggantikan Salehuddin Saidin kerana didapati menjejaskan kredibiliti kes tersebut. Salehuddin dikatakan pernah bermain badminton dengan hakim bicara, Datuk Mohd. Zaki Md. Yasin sebelum ini.

Tun Abdul Majid juga turut terlibat dalam pendakwaan kes rasuah berprofil tinggi , Tan Sri Kasitah Gaddam dan Tan Sri Eric Chia Eng Hock. Sebelum itu, beliau pernah menjadi barisan pendakwaan kes pembunuhan isteri kedua Raja Di-Hilir Perak, Hasleeza Ishak oleh madunya Datin Seri Raja Noor Mahani Raja Shahar Shah pada 2002. Namun rekod pencapaian tertinggi Tun Abdul Majid diinagati kerana siri kejayaannya bagi pendakwaan kes bunuh wakil rakyat oleh Mona Fandey (2001), militan al-Maunah (2000), dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (1998-1999). Ini bermakna Tun Majid adalah seorang yang hebat dan cukup berpegaruh. Beliau hadir dalam majlis tersebut atas kapasiti rakan sekulah dengan tuan rumah semasa menuntut di Sek.Men Air Putih sekitar tahun 1981 dulu. Khabarnya ketika itu Tun Majid bermastautin di Kuantan kerana, bapanya adalah seorang pegawai tertinggi PDRM di sini.

Maklumat yang diterima perihal kes Altantunya ialah Tun Majid selaku Timbalan Pendakwaraya menyatakan bahawa "Altantunya sudah dihantar balik ke Monggolia". Maka beliau pasti bahawa tertuduh kes itu akan terlepas dari hukuman. Ini berdasarkan kepada senario semasa mutakhir ini. Sebagai pendakwaraya beliau tidak seharusnya berbicara soal keputusan kes dikhalayak ramai hatta dihadapan rakan-rakan lamanya. Tindakan beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dilihat sebagai petanda bahawa keputusan kes ini jelas akan menyebabkan ketiga-tiga tertuduh dibebaskan. Ini jelas bertentangan dengan prinsip "kerahsian" yang sepatutnya dipegang oleh individu seperti Tun Majid. Ucapan beliau dikhalayak ramai itu dianggap satu perkara yang tidak sepatutnya berlaku. Sebagai salah seorang individu yang terbabit secara langsung dalam kes berkenaan, beliau sepatutnya tidak menghebahkan kepada umum tentang keputusan kes berkenaan. Ini bererti terdapat satu kes "pecah amanah" berlaku disini. Beliau menyebabkan ramai pihak yang mula mengesyaki bahawa sememangnya perjalanan kes pembunuhan Altantunya dijalankan secara tidak telus.

[Apa yang kami dedahkan ini, adalah satu maklumat sebenar yang telah diperolehi dari perbualan beliau dengan rakan-rakannya ketika di majlis berkenaan. Kami memohon maaf seandainya ada kekhilafan atas perkara ini. Apapun, kami tetap berpegang kepada prinsip kerahsian seorang penjawat awam perlu diawasi. Apakah peristiwa Hakim VK Linggam tentang isu "correct, correct, correct" akan berlaku lagi?].

No comments: