tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, October 15, 2008

Malaysiakini.com : Ramlang beri keterangan kes qazaf Anwar

Bekas imam Masjid Wilayah Persekutuan, yang sedang disiasat berhubung pembabitannya dalam kempen politik, memberikan keterangan dalam siasata kes qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ramlang Porigi, yang hadir di majlis sumpah laknat Mohd Saiful Bukhari Azlan – pemuda yang mendakwa diliwat Anwar, ke pejabat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) bulan lepas, kata peguamnya Ahmad Nizam Hamid.

anwar at jawi islamic centre 300708Awal Julai lalu, Anwar mengadukan isu laporan polis bekas pembantunya itu yang menuduh beliau melakukan sedemikian penghujung Jun lalu di sebuah kondominium di Damansara.

Ditanya sebab Ramlang dipanggil memberikan keterangan, Ahmad Nizam berkata:

"Mungkin sebab dia menjadi saksi sumpah laknat Saiful."

Usaha mendapatkan reaksi Ramlang, ketua pengarah JAWI dan pengarah bahagian penguatkuasaan jabatan itu gagal.

Sementara itu, siasatan dalaman terhadap imam muda itu yang dijalankan oleh majikannya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) masih belum jelas.

"Tidak ada apa-apa. Notis apa pun tidak ada," kata Ahmad Nizam.

ramlang porigi imam witness in saiful bukhari azlan anwar ibrahim sodomy 2 210808Siasatan terhadap Ramlang bermula awal bulan lalu susulan tindakannya membuat penjelasan berhubung sumpah laknat Mohd Saiful, 15 Ogos, beberapa hari sebelum tarikh pengundian pilihanraya kecil di Permatang Pauh yang disertai Anwar.

Pada 24 Ogos lalu, ketika berucap di atas pentas PKR, beliau mendakwa diarahkan "orang atasannya" supaya hadir dalam majlis sumpah itu.

Tidak selepas itu, Jakim dilaporkan berhasrat mengambil tindakan terhadap Ramlang jika didapati bersalah berkempen dalam pilihanraya kecil berkenaan.

Beliau kini ditukar ke bahagian pentadbiran dan kewangan jabatan itu di Putrajaya, dipercayai ekoran penampilannya di pentas pembangkang.

No comments: