tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Sunday, October 19, 2008

Malaysiakini.com : Soi Lek anggotai semula kabinet?

Selepas selesai pemilihan pucuk pimpinan MCA semalam, kini semuanya tertumpu kepada peranan timbalan presiden baru, Datuk Dr Chua Soi Lek dan masa depan bekas setiausaha agung MCA, Datuk Ong Ka Chuan.

mca agm 181008 chua soi lekDr Chua yang melepaskan jawatan menteri kesihatan dan semua jawatan dalam parti Januari lalu ekoran skandal seks yang membabitkan dirinya, kini kembali aktif apabila terpilih sebagai timbalan presiden MCA yang baru.

Beliau menewaskan tiga lagi calon, termasuk Datuk Ong Ka Chuan untuk memenangi jawatan tersebut.

Mengikut tradisinya, timbalan presiden MCA akan diberi jawatan menteri kabinet.

Ekoran itu, kini khabar angin bertiup kencang mengenai kemungkinan Dr Chua dilantik semula menganggotai kabinet.

Memandangkan beliau tidak bertanding dalam pilihanraya umum lalu, maka Dr Chua perlu dilantik sebagai senator terlebih dahulu.

Ketika ditemui di perhimpunan agung MCA hari ini, Dr Chua berkata, terpulang kepada budi bicara presiden MCA yang baru, Datuk Ong Tee Keat untuk mencalonkan pemimpin parti itu untuk menganggotai kabinet.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas apabila ditanya sama ada Ka Chuan - yang kini merupakan ahli Parlimen Tanjong Malim dan juga menteri perumahan dan kerajaan tempatan - akan dilantik menganggotai jawatankuasa pusat MCA.

"Saya tak tahu. Anda kena bertanya pada bos (Tee Keat). Jika perkara ini dibangkitkan, kita akan membincangkannya," katanya.

Selepas pilihanraya umum 8 Mac lalu, pemimpin MCA dilantik memegang empat jawatan menteri penuh. Mereka ialah Ka Chuan, Datuk Liow Tiong Lai (naib presiden, menteri kesihatan), Datuk Ng Yen Yen (naib presiden, menteri pembangunan keluarga dan wanita) dan Tee Keat (menteri pengangkutan).

Kini terpulang kepada Tee Keat untuk memutuskan sama ada beliau mahu Ka Chuan mengekalkan jawatannya dalam kabinet.

mca agm 181008 new ladership take over.jpgTimbul kebimbangan, sekiranya beliau mencalonkan Dr Chua untuk mengisi jawatan menteri, maka penyokong Ka Chuan mungkin bangkit menentang Tee Keat.

Selain soal jawatan kabinet, timbul juga desas-desus yang mengatakan Tee Keat dan Dr Chua tidak sehaluan ekoran kempen yang sengit menjelang pilihanraya parti itu.

Dr Chua bagaimanapun menolak tanggapan tersebut dan menegaskan bahawa keutamaannya ialah untuk bekerjasama dengan barisan kepimpinan baru bagi memulihkan kekuatan parti itu.

"Tidak bekerjasama bukanlan satu pilihan," katanya sambil menambah, tindakan 'serang menyerang' sewaktu kempen pemilihan parti adalah satu perkara biasa.

Mengambil contoh kempen pilihanraya presiden Amerika Syarikat, Dr Chua berkata apa pun juga yang berlaku atau soal kelantangan berkempen,
mesti diketepikan sebaik sahaja keputusan dibuat.

"Setiap calon akan berbuat demikian. Di Amerika, ianya lebih teruk lagi, lebih sengit...Malah, serangan (Barrack) Obama dan Hilarry Clinton (terhadap satu sama lain) adalah lebih teruk lagi.

"Akhirnya, dia (Hilarry) berkempen untuk beliau (Obama). Akhirnya kepentingan parti diutamakan," tambahnya.

Dr Chua berkata, beliau boleh bekerjasama dengan semua pemimpin parti kerana beliau mendapat banyak pengalaman sejak menjadi ahli jawatankuasa pusat parti itu pada 1990

No comments: