tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, March 3, 2010

Musa v Anwar 11 Mei depan

Anwar Ibrahim gestures as he speaks at a news conference in Kuala Lumpur, Malaysia, Tuesday, March 11, 2008. Accused of sodomy and convicted of corruption, Malaysia's charismatic Anwar Ibrahim was stuck in political limbo for nearly a decade. But he appears to have resurrected his career this week with a spectacular electoral defeat of the party he once was anointed to lead. (AP Photo/GT Howe) KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 11 Mei sebagai tarikh untuk mendengar permohonan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) untuk mengenepikan saman malu daripada Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.
"Permohonan itu akan didengar oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Dr Prasad Sandosham Abraham," kata peguam bela Anwar, Sankara N Nair sambil menambah permohonan tersebut telah difailkan bulan lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Tengku Amalin A’ishah Putri Sultan Ismail Petra menetapkan tarikh itu dalam kamar apabila perkara itu disebut untuk pengurusan kes semalam.


musa-hassanAnwar membuat laporan di ibu pejabat kontinjen polis Selangor pada 1 Julai, 2008, mendakwa Musa (gambar) dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah memalsukan bukti-bukti dan menyembunyikan beberapa fakta.

Ini berhubung siasatan kecederaan terhadap Anwar yang dilakukan oleh Ketua Polis Negara pada ketika itu, Tan Sri Rahim Noor pada tahun 1998.

Dalam kenyataan tuntutan yang difailkan pada 21 Julai, 2008 Musa berkata dakwaan itu adalah tidak berasas dan telah mencemar reputasi peribadinya, imej, kejujuran dan nama baik serta kedudukan profesional beliau.

Musa menuntut ganti rugi umum, kecederaan, kadar faedah 8% dan lain-lain pelepasan yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. – The Star

No comments: