tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Monday, March 29, 2010

Zambry puas hati perasmian sidang DUN lancar

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, berpuas hati dengan kelancaran majlis perasmian mesyuarat pertama penggal ketiga persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini.

Namun beliau membidas pihak Pakatan Rakyat yang bertikam lidah dengan wakil kerajaan dan tindakan bekas Speaker, V Sivakumar mengacah untuk duduk di kerusi Speaker sebelum titah perasmian oleh Pemangku Sultan, Raja Nazrin Shah.

Selain itu, katanya pada sidang media selepas majlis perasmian beberapa adun Pakatan jelas bertindak tidak mematuhi berapa peratuuran yang ditetapka.

Antaranya, Zambry mendakwa seorang adun Pakatan enggan berdiri ketika bacaan doa manakala beberapa lagi membawa kamera masuk ke dewan.

“Kita sudah biasa dengan tindakan sedemikian...Sivakumar juga mengacah untuk merampas kerusi Ganesan. Mereka cuba tetapi mereka tahu bahawa masyarakat sedang memerhatikan mereka. Ada yang menasihatkan rakan mereka supaya jangan bertindak keterlaluan,” katanya.

Pada satu ketika Sivakumar dilaporkan cuba menghampiri speaker, tetapi enam pengawal keselamatan yang berkawal sekitar Ganesan menghalangnya. Sivakumar hanya berundur selepas dinasihatkan oleh rakan-rakan mereka.

Zambry mempertahankan bilangan polis dan pengawal keselamatan yang ramai pada sidang hari ini kerana menurut beliau kehadiran mereka amat diperlukan bagi memastikan tiada kejadian yang tidak diingini.

“Kita terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga. Sesiapa yang tahu apa berlaku sebelum ini, pasti tidak akan memandang ringan,” katanya.

Beliau juga menafikan dakwaan Pakatan Rakyat yang adun BN tidak perlu melalui pemeriksaan keselamatan yang ketat seperti yang diamai mereka.

Mengenai pintu masuk ke dewan untuk adun Pakatan Rakyat dan BN, Zambry berkata ini bukan kali pertama, ia diadakan. Sebelum ini arahan berhubung perkara yang sama tidak dibantah.

“Mungkin ini sahaja isu yang mereka ada. Mereka sedar, sebelum ini, speaker juga mengarahkan mereka masuk melalui pintu yang berlainan. Kali terakhir, mereka tidak membantah,” kata Zambri.

Ditanya mengapa wartawan dilarang memasuki dewan, Zambri berkata tindakan itu bagi membolehkan lebih ramai wartawan membuat liputan.

“Saya tidak mahu mendiskriminasi dengan menghadkan jumlah wartawan yang boleh masuk kerana ia akan menyebabkan ada yang tidak berpuas hati. Maaf, jika ia menyusahkan anda,” katanya.

No comments: