tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Sunday, January 24, 2010

FMT : Bicara kes Anwar seperti “serangan hendap”

Konspirasi liwat nombor 2: Bahagian Keempat
Oleh R. Sivarasa
SHAH ALAM: Berniat jahat dan berat sebelah oleh pihak pendakwa raya adalah satu kesalahan yang dipandang serius.
Peguam Negara Abdul Gani Patail telah menandatangani satu sijil untuk memindah kes Anwar Ibrahim yang sedang berjalan ini dari Mahkamah Sesyen kepada Mahkamah Tinggi.
Yusuf Zainal Abiden, Timbalan Pendakwa Raya (DPP) yang mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes yang sedang berjalan ini, terlibat secara aktif dalam kes Sukma dan juga pendakwaan terhadap Anwar pada tahun 1998.
Memandangkan pihak pendakwa raya berat sebelah dan mempunyai niat yang tidak baik dalam kes-kesnya yang terdahulu maka sayugianya Anwar merasa bimbang tidak mendapat perbicaraan yang adil.
Malahan, niat jahat ini telah pun dimanifestasikan dalam kesukaran beliau mendapatkan dokumen dan bukti dalam kes dewasa ini.
Pihak DPP tidak melayan permintaan peguam-peguam Anwar untuk mendapatkan dokumen yang sesuai sebagai persiapan Anwar untukmmembela diri.
Anwar memerlukan dokumen mengenai kenyataan kesaksian Saiful dan orang-orang lain di mana pihak pendakwaan akan memanggil, laporan forensik dan perubatan serta nota-nota.
Anwar kemudian membuat permohonan untuk mendapatkan dokumen-dokumen ini daripada hakim Mahkamah Tinggi, Zabidin Mohd Diah, yang memutuskan untuk membenarkannya.
Pihak pendakwaan memohon rayuan, menyebabkan Mahkamah Rayuan mengenepikan penghakiman itu.  Bagaimanapun permohonan rayuan oleh Anwar di Mahkamah Persekutuan masih belum diputuskan.
Berdasarkan keputusan politik yang diambil oleh hakim-hakim Mahkamah Rayuan yang ada sekarang ini dalam kes Munawar, kita tidak boleh mengharapkan keputusan yang positif.
Walaupun rayuan Anwar kepada Mahkamah Persekutuan untuk mendapatkan dokumen-dokumen penting masih belum lagi diputuskan oleh mahkamah, hakim Mahkamah Tinggi pada 6 Disember 2009 menerima tekanan untuk menetapkan tarikh-tarikh lebih awal untuk perbicaraan itu.
Perbicaraan ini telah ditetapkan selama sebulan, bermula pada 25 Januari ini.  (Baru-baru ini, tarikh ini telah ditunda kepada 2 Februari depan).
Hakim yang sama mengatakan sebelum ini bahawa tarikh-tarikh perbicaraan tidak akan ditetapkan sehingga selepas isu mengeluarkan dokumen-dokumen diputuskan oleh mahkamah-mahkamah rayuan.
Keadilan perbicaraan kes Anwar kini menjadi tanda soal dengan penafian mendapatkan dokumen-dokumen penting sebagai persiapan membela diri.
Dalam kebanyakan sistem perundangan yang lain yang melibatkan perbicaraan kes-kes jenayah, sebelum dibicara orang yang dituduh akan diberi kenyataan-kenyataan saksi semua saksi.
Kemudian pihak pendakwaan akan memanggil mereka nanti untuk memberi kesaksian terhadap tertuduh dan semua dokumen akan ditunjukkan oleh para saksi tersebut.
Prosedur ini untuk memastikan keadilan kepada semua pihak dan menghalang dari perbicaraan tertunda.
Meskipun terdapat peruntukan-peruntukan ini dalam undang-undang di negara ini, perbicaraan kes ini  akan diteruskan seperti “serangan hendap.”
Maklumat terperinci kes untuk pendakwaan dan banyak lagi dokumen penting hanya boleh dilihat oleh pihak pembelaan buat pertama kali pada hari perbicaraan.  Ini meletakkan orang yang dituduh dan para peguamnya, secara tidak adil dalam keadaan begitu tertekan.
Konspirasi Politik
Konspirasi liwat nombor 2: Bahagian Akhir

No comments: