tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Monday, December 28, 2009

AminIskandar : Teknik untuk mengalihkan isu

Di dalam politik, teknik untuk “mengalihkan isu” adalah penting untuk memastikan seseorang pemimpin atau ahli politik terus bertahan. Hari ini isu yang hebat diperkatakan adalah mengenai kes kehilangan dua enjin jet pejuang yang bernilai RM 100 juta. Tatkala isu ini sedang hangat diperkatakan, Utusan Malaysia digunakan untuk mengalihkan daripada isu enjin jet hilang kepada isu perkauman lapuk.
Hari ini Utusan Malaysia menyiarkan artikel tulisan Dr. Mohd Riduan Tee, yang lebih Melayu daripada orang Melayu. Biasalah, di Malaysia, yang separuh Melayu seperti “mamak” atau Cina Muslim akan jadi lebih Melayu daripada Melayu. Klik disini. Artikel seperti ini memang sengaja disiarkan untuk mendapatkan reaksi.
Akhirnya reaksi pun diberi oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Klik disini. Mereka mengharapkan agar isu ini terus panas sehingga ada laporan polis dibuat terhadap Dr. Mohd Riduan Tee. Apabila laporan polis dibuat, maka akan berpanjanganlah isu ini.
Apabila isu ini berpanjangan, maka orang ramai akan terlupalah isu kehilangan enjit jet pejuang. Begitulah taktik mereka.
Sebenarnya, kerajaan Malaysia sedang berada dalam keadaan ketakutan. Cuba baca berita disini. Inilah yang mereka takutkan. Dikatakan enjin jet pejuang tersebut bukanlah di Amerika Selatan atau Argentina.
Dikatakan enjin jet pejuang berada di sebuah negara yang tidak disukai dan menjadi musuh kepada Amerika Syarikat masa kini.
Sebab itu isu mahu dialihkan agar isu kehilangan jet dapat ditutup dengan cepat. Lebih banyak dibongkar lebih teruk kena menjawab dengan “Uncle Sam”.
Pernahkah anda terfikir, kenapa tiba-tiba NST bocorkan berita kehilangan jet itu?
Tepuk dada, tanya selera. :)

No comments: