tagline

THIS IS NOT A POLITICAL BLOG BUT A BLOG FOR A BETTER MALAYSIA!

Wednesday, December 23, 2009

Anwar saman Dr M: Keputusan telah dirancang?

Apakah bekas ketua hakim negara Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim ada memainkan peranan dalam keputusan penghakiman kes saman fitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Mahkamah Tinggi dua tahun lalu?

Persoalan ini timbul ekoran dakwaaan dalam sepucuk surat tanpa identiti pengirimnya bahawa pesuruhjaya kehakiman Mahkamah Tinggi, Tengku Maimun Tuan Mat, telah menggugurkan saman Anwar itu selepas menemui Ahmad Fairuz beberapa kali sebelum mengumumkan penghakimannya.

Hakim-hakim terikat dengan kod etika yang ketat dan mesti tidak memihak dalam penghakiman mereka, dan tidak boleh tunduk kepada tekanan pihak eksekutif, penggubal undang-undang atau para pegawai kanan badan kehakiman.

Seandainya wujud kebenaran dalam dakwaan tersebut, maka badan kehakiman akan sekali lagi berdepan dengan keaiban.

Malaysiakini difahamkan bahawa satu aduan telah dibuat kepada Badan Pencegah Rasuah atau BPR (kini Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) pada 2007 sejurus selepas Tengku Maimun menyampaikan penghakimannya dalam kes tersebut.

Dakwaan dalam surat yang dihantar kepada BPR itu turut disampaikan kepada pihak kehakiman dan pihak berkuasa, yang mendakwa Tengku Maimun beberapa kali membincangkan perkara itu dengan Ahmad Fairuz.

Dakwaan itu antaranta Ahmad Fairuz telah memberitahu Tengku Maimun "bagaimana hendak membuat keputusan" dalam kes tersebut.

Anwar telah memfailkan saman fitnah terhadap Dr Mahathir ekoran komennya dalam satu persidangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), berhubung isu perilaku seks pemimpin pembangkang itu.

Peguam VK Lingam - yang dikaitkan dalam klip video skandal pengaturan hakim - mewakili Dr Mahathir dalam kes tersebut.

No comments: